Geoblog.pl    dagar    Podróże    INDIE + SRI LANKA 2008-2009    "DRZEWIEJ BYWAŁO"

"DRZEWIEJ BYWAŁO"

Indie, Padmanābhapuram

Po spakowaniu łapię bus do nieodległego Nagercoil, a stąd do Padmanabhapuram niewielkiej mieściny z rewelacyjnym pałacem stanowiącym sztandarowy przykład drewnianej architektury Kerali. Plecak zostawiam w sklepie z pamiątkami sugerując, że po powrocie mogę stać się jego klientem (rozrzutnym rzecz jasna). Usłużna obsługa zapewnia, że mój bagaż będzie zatem wyjątkowo bezpieczny. Jeszcze tylko bilet 200 INR (+ 25 INR aparat) i przekraczam bramy kompleksu będącego w latach 1590-1790 rezydencją władcy byłego księstwa Trawankoru obejmującego tereny obecnych stanów Tamilnadu i Kerali. Przemierzając kolejne sale, komnaty i dziedzińce doznaję zachwycając się otoczeniem duchowego upojenia.

Z niekłamanym żalem opuszczam przybytek, nie dokonawszy jednak żadnych zakupów w sklepie-przechowalni odbieram plecak i w strugach ulewnego deszczu łapię autobus do jakiegoś pobliskiego miasteczka, a stąd do Trivandrum. Dostaję nawet zaszczytne miejsce obok kierowcy, które tenże zorganizował mi przepędzając z niego jakąś biedną kobiecinę z mnóstwem tobołków. Moje skromne grzecznościowe protesty zostają ucięte władczym spojrzeniem drivera. Pan każe – sługa robi. Potulnie zajmuję wskazane miejsce bojąc się nawet podnieść wzrok na mego dobroczyńcę. Co za charyzma! Może to daleki potomek dawnych władców tej krainy, w obecnym wcieleniu spłacający stare grzechy jako zwykły kierowca?