Geoblog.pl    dagar    Podróże    MALTA 2023    DZIEŃ 1 - EMOCJE PIERWSZYCH WRAŻEŃ
2023

DZIEŃ 1 - EMOCJE PIERWSZYCH WRAŻEŃ

Malta
Malta, Mosta

… będąc na Malcie nie da się (+ zdecydowanie nie powinno!) pominąć Mosty: … miasteczko leży prawie w sercu wyspy, a większość tras komunikacyjnych wiedzie właśnie tędy. Osobiście minąłem słynną rotundę dziesiątki razy, a że tuż przed jej frontem trwają właśnie zaawansowane prace drogowe (powodujące spore korki) – miałem tyleż samo okazji do podziwiania całego majestatu budowli – porównywanej często z rzymskim Panteonem (… który nota bene także niegdyś odwiedziłem …). Szczyci się trzecią największą w Europie i dziewiątą na świecie niepodpartą kopułą. Wewnętrzna jej średnica wynosi ok. 39 metrów (54 m na zewnątrz), a cała budowla ma ok. 60 m wysokości. Kościół parafialny pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Moście to jednocześnie największa katedra na Malcie, jednak słynie przede wszystkim ze spektakularnego wydarzenia wojennego. W zakrystii znajduje się replika niemieckiej bomby, która 9 kwietnia 1942 roku w trakcie ataków lotniczych (podczas oblężenia Malty) przebiła kopułę. Nie eksplodowała jednak i nie zraniła nikogo z ok. 300-tu obecnych wówczas w jej wnętrzu wiernych, co uznawane jest do dziś za maltański cud …

Wstęp – jedynie 5 EUR – zdecydowanie warto!

P.S. … vis-a-vis wejścia do rotundy – w punkcie sprzedaży maltańskiej loterii – u przemiłej i pomocnej Pani kupiłem dwukrotnie kartę Tallinja Explore …