Geoblog.pl    dagar    Podróże    BIRMA 2018 (+ Tajlandia)    "ROLLERCOASTER"
2018

"ROLLERCOASTER"

Birma
Birma, Kyaiktiyo

Po 6.00 boss przechadza się korytarzem charkaniem i przerażającymi bąkami budząc część śpiącej błogo gawiedzi. Nie ma sensu tego dłużej słuchać. Po 7.00 zostaję dokoptowany do pełnej ciężarówki z ławeczkami (każda na 6 osób)(2000 K). Najwidoczniej tylko mnie im do szczęścia brakowało, bo tuż potem ruszamy na podbój świętej skały. Tempo jazdy przyprawia o zawrót głowy. Po wjeździe na serpentynę wiodącą zboczami - jeszcze bardziej. Mimo perfekcyjnie opanowanej trasy przez driverów oraz szczególnie ostrych zakrętów zabezpieczonych betonowymi blokadami, na brak emocji nie można narzekać.

Po ok. 20 min – przy stacji kolejki linowej jest przystanek pośredni. Rzecz jasna nie odmówię sobie tej przyjemności (7000 K w jedną stronę). Tłumów nie ma, ale w wagoniku jadę z dwoma mnichami. Widoki cool, choć chmury z drugiej strony góry próbują się wedrzeć na naszą. Trochę martwi mnie ta mgła. Nie spieszę się zatem i powoli (uiściwszy po drodze 10000 K za wstęp) docieram do jednego z najświętszych miejsc Birmy. Nie dziwi nic! … wielki, pokryty złotem głaz jakimś nieziemskim cudem stoi na krawędzi skały opierając się o nią tylko częścią swej podstawy. Zagadka godna potężnych fizycznych umysłów. Ustawienie na nim dodatkowo mini pagody musiało graniczyć z szaloną zręcznością i odwagą. Niespecjalnie da się to miejsce opisać … zobaczyć/doświadczyć/poczuć trzeba!

Powrót jest równie emocjonujący. Może nawet bardziej. W dół jedzie się szybciej. W wymownej ciszy prawie słychać modlitwy podróżnych o sprawność techniczną pojazdu … szczególnie hamulców …

Po drodze do hotelu organizuję sobie transport do Hpa An (8000 K). Po kilku manewrach tutejszych przewoźników (kilka osób musi na tej transakcji zarobić) okazuje się, że czeka mnie tylko jedna przesiadka w Kyaikto, dokąd muszę (w ramach biletu) dotrzeć miejscowym pick-up-em. Jedzie ze mną jakaś młoda zachodnia para. Pytają jak długo trwa wjazd do złotej skały. Jakieś 45 min, tyle, że nie w tym kierunku, heh. Na ich szczęście zorientowali się o mylnie wybranym środku transportu zanim wyjechaliśmy z miasteczka.

W sumie sprawne te firmy transportowe. Równie sprawna jest klima w busach. Smarkam od wczorajszej podróży do Bago, ale teraz czuję, że rozbierać mnie zaczyna. Co z tego, że mam polar, skoro ciągle myślę o zerwaniu chociaż zasłonek z okien i przykrycia się nimi. Marząc o cieple słonecznym wysiadam o 15.00 w centrum Hpa An i od razu otrzymuję pełną informację: w mieścinie są raptem 3 hotele typu backpackers … i to przy jednaj ulicy, wycieczka motocyklowa wokół atrakcji miasteczka dla singla to koszt 25000 K i trwa od 8.30 do 18.30, a mój adwersarz (wręczając wizytówkę) chętnie mnie jutro na takową zabierze. Najpierw jednak biorę pokój w najbliższym Soe Brothers Guest House za 15600 K (12 USD), na pobliskim targu zjadam zupkę (500 K), przeglądam w necie wszystkie okoliczne miejsca planując, które i w jaki sposób odwiedzić i ulegam rozkoszom sjesty. Niestety budzę się zlany potem. Łykam wszystkiego po trochu z mojej apteczki i ubrany we wszystkie ciepłe ubrania uzupełniam dziennik podróży. Rano sprawdzę, czy nadaję się na kolejny – tym razem dłuższy – round tour.

Zastanawiałem się gdzie są wszyscy mieszkańcy hotelu. Właśnie się kwestia rozwiązała: rzecz jasna siedzą przy piwku w pomieszczeniu ogólnym przy recepcji korzystając z netu (wszak tylko tu jest zasięg) … który przy tym obciążeniu podupada jednak na wydajności.